Get busy living, or get busy dying

19 februari 2020 - Amsterdam, Nederland

Met mijn thuiskomst komt er ook een einde aan dit reisverhaal. Al met al kan ik terugkijken op een hele bijzondere reis. Ik had vooraf amper een beeld van Azië en het was zeker geen liefde op het eerste gezicht. Maar ik ben er gaandeweg steeds meer van gaan houden. Vooral Laos heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt door de prachtige natuur, de ongereptheid en relaxte sfeer. Ook Thailand werd steeds fijner om te vertoeven. Ooit ga ik terug naar Laos en Cambodja, want van deze landen heb ik nog veel te weinig gezien.

E284BEEC-30DD-414C-AE03-C1B4B2F8BC10

Best Of

Zoals jullie weten ben ik erg gesteld op tradities en dus hier komt ‘ie weer – het Best Of-lijstje:

Beste land: Laos

Stomste land: Vietnam

Beste stad: Luang Prabang (Laos)

Stomste stad: Hue (Vietnam)

Beste tour: Gibbon Tree Experience (Laos), Sunset Tour in Angkor Wat (Cambodja), Co van Kessel fietstour (Bangkok)

Stomste tour: Halong Bay (vanwege het slechte weer)

Beste hostel: Doi Doo Doa Home Hostel (Chiang Mai), Sa Sa Lao (Luang Prabang), Blanco Hostel (Koh Lanta)

Slechtste hostel: Gateway Hostel (Huay Xai, Laos), Lazy Bear Hostel (Hoi An, Vietnam)

Beste vrienden: Elin en Viktor (DE), Glenn, Sav en Katie (AUS), Josh en Meghan (UK), La (TH), Jordy (NL), Adrian (RO), Wessel (NL), Lucca (DU), Katja (DU), Iwan (NL), Naomi (NL), Caroline (NL), Inga (UK/LE)

Stomste mensen: het Poolse stel Evelina en Milou in Halong Bay, de agressieve tourdame in Hanoi Old Quartier View Hostel, de negatieve Indiase-Brit in Hoi An - en niet te vergeten de medewerker van de Rabobank, die mijn creditcard liet vervallen en mij vergat te informeren

Beste dieren: de kat in het restaurant Terasse in Huay Xai en de kat die spontaan op schoot kwam liggen in Cat Ba National Park

Stomste dieren: al die klote muggen in Azië

Beste eten: Thom Kai Ka soup in het regenwoud in Noord-Thailand, sticky rice with mango in Chiang Mai, massaman curry op Ko Lanta

Slechtste eten: alles in het hotel op Cat Ba Island

Beste vervoermiddel: zipline in de jungle, scooter op Koh Lanta en de motor over de Hai van Pass

Slechtste vervoermiddel: het krakkemikkige busje dat ons van Mae Sot naar Umphang bracht, waarbij we in 5 uur langs 1000 bochten gingen

Beste drankje: ijskoude cola na de Jungle Trekking Tour, een ijskoud Beerlao biertje na de Gibbon Tree Experience

Slechtste drankje: ieder warm biertje

Gelukkigste moment: uiteten met de groep na de Gibbon Tree Experience (in mijn pyjamabroek), zingen op de scooter op Koh Lanta

Ongelukkigste moment: overprikkeld en gestresst in Hanoi, eenzaamheid tijdens kerst

Beste liedje: Dance Monkey  - Tones and I, 10.000 beats of thunder – Alphabeat, Are you ready to fly - Dune, On the road again – Willie Nelson, Barbie – Aqua

Beste motto: get busy living, or get busy dying

Dit hele avontuur was in vele opzichten anders dan Australië. Ik had meer te verliezen en meer te winnen. Ik ben supertrots dat ik met mijn enkelimplantaat zo heb kunnen hiken en ziplinen, en mijn backpack heb kunnen dragen. Ik heb geleerd dat je na een moeilijk jaar voor jezelf moet kiezen en voor je geluk moet gaan. Ik heb geleerd dat je altijd nieuwe plannen moet blijven maken, en dat iedere tegenslag op reis nog altijd beter is dan thuis in je pyjama op de bank netflixen. Dat je altijd de balans in de gaten moet houden. Dat je soms plannen bijstellen, en vooral verder moet gaan als je niet vindt wat je zoekt. Dat je vooral moet blijven als het ergens leuk is. En dat je moet genieten van ieder geluksmomentje, of zo’n moment nou gemaakt is of uit de lucht komt vallen.

Kortom, volg je hart, hou koers en vaart. Ik heb acht jaar geknokt voor deze reis, zowel mentaal als fysiek. Ik heb nergens spijt van, en zou het zo weer doen. Sterker nog, ooit ga ik weer op reis. En dat gaat zeker geen acht jaar duren.

8E0CE6CA-DAF9-4F4F-8405-C0F4291BAA56

Liefs An

P.s. Ik wil iedereen bedanken voor alle leuke berichtjes onderaan mijn blogs. Het was telkens een feestje om ze te lezen en ze gaven moed als het even tegenzat. Dankjewel!

1. Roelinde Boot:
    19 februari 2020
    Mooie woorden Anne!!!! Ik wens je su6 met een nieuwe start. Dikke knuffel.
  2. Julia Boot:
    19 februari 2020
    Mooie conclusie an, en wat een avontuur! Heb nog erg gelachen om je beste’s en slechte’s. Liefs en tot snel (potje uno?) xx
  3. Marlies:
    20 februari 2020
    Bedankt voor je heerlijke verhalen, An! Wat heb ik elke keer genoten van het "meereizen" met jou op deze manier! We zien elkaar gauw voor de live-versie, veel liefs XXX
  4. Nikki:
    20 februari 2020
    Zo leuk! Genoten van je prachtige verhalen, zo leuk om met je mee te reizen langs tropische plekken vanuit de Nederlandse winter!
  5. Matthijs:
    🙏😘
  6. Annemieke:
    20 februari 2020
    Dank voor je leuke verhalen! Succes met je nieuwe uitdagingen!
  7. Caroline:
    20 februari 2020
    Lieve Anne, door jouw mooie verhalen proefden wij ook van alle landen die je doorkruiste! Fijn dat je er zo van hebt genoten!! Veel succes in je nieuwe werkkring😘
  8. Jos:
    20 februari 2020
    Ik zal je mooie verslagen missen lieverd! (Maar ook wel weer stiekem opgelucht dat je weer heelhuids thuis bent)... wat een fantastische reis heb je gehad en wat geweldig dat je dit zo hebt gedaan allemaal in je uppie. En nu dóór naar de volgende uitdaging! Liefs
  9. Sandra:
    20 februari 2020
    Lieve Anne, wat jammer dat dit alweer je laatste verhaal was! Leuk om met je ‘meegereisd’ te hebben! Dikke kus en veel liefs!xx
  10. Ivo:
    20 februari 2020
    Fijn dat je weer terug bent! Gauw weer ff een family date prikken 😉
  11. Marjan:
    21 februari 2020
    Ja An, zo is het maar net. Je verworven inzichten kunnen je niet meer afgenomen worden.
    Het bewaken van je balans, genieten van wat je in de schoot wordt geworpen, het dóórgaan bij tegenspoed: hoe bekend klinkt me dit alles in de oren ;-).
    Lieverd, ik ben trots op je. Ga zo door!
  12. Michiel:
    21 februari 2020
    Mooie en leerzame tocht Anne! Verder trekken als je niet vindt wat je zoekt... een mooi motto. Je reis had ook vele momenten van iets vinden wat je niet zoekt. Je verhalen daarover waren spannend om te lezen!