Op de valreep in Laos

18 december 2019 - Huay Xai, Laos

Vorige week ben ik van Thailand naar Laos gereisd. Inmiddels ben ik al een stuk verder, maar ik heb nog geen tijd gehad om alles op te schrijven. Daarom even een kort verhaaltje tussendoor.

Op de reisdag zat ik in een busje met de Duitse Barbara en de Britse Callum, met wie ik ontzettend veel heb gelachen en goeie grappen heb gemaakt. Er zat ook een knappe Fransman in, die samen met zijn moeder reisde. Achterin zaten de Nederandse Nadine (uit Almere) en haar Duitse vriend Kris. De rit vond ik prachtig; het leek alsof we door de Novib-kalender reden die vroeger bij ons thuis boven keukentafel hing. Af en toe was het wegdek door opbrekingen ook erg uitdagend, al leek de chauffeur dat vooral een goed moment te vinden om het gaspedaal in te drukken. Onderweg zijn we nog even gestopt bij de Witte Tempel in Chiang Rai, maar daar zagen we vooral Chinese toeristen.

Bij het laatste dorpje voor de grens, Chiang Kong, werden we uitgeladen bij een guesthouse en konden we geld wisselen en een busticket voor de grensovergang regelen. Ik kon aanhaken bij Nadine en Kris en met zijn drietjes gingen we verder in het busje naar de grens.

DB037377-D7AF-400A-89A0-E793108F2B54

Het was best spannend of het zou lukken; het was 18:30 en we stonden op een groot verlaten grensstation. Het begon al donker te worden en de douane maakte het ons geenszins makkelijk. We moesten langs vier loketjes, waar foto’s werden gemaakt en we enorm veel formulieren moesten invullen. Een douaneman probeerde ons te rippen door bijna het dubbele te vragen voor ons visum, maar met z’n drieën stonden we sterk. De opluchting was groot toen we het laatste poortje door waren.

Door de bergen

Er stond een man met een open busje te wachten die ons naar Huay Xai zou brengen, het plaatsje waar we zouden slapen. We kropen achterop met onze backpacks. Terwijl de lucht rood kleurde door de ondergaande zon en de bergen zwart aftekenden, scheurden we met hoge snelheid door de bergen. We vroegen ons af of de chauffeur wist dat wij nog achterop zaten, maar we hebben het overleefd. Uiteindelijk kwamen we behoorlijk onderkoeld aan, want het was 12 graden en niemand had een jas in zijn handbagage (check het fimpje op deze reisblog voor een impressie!).

Ik had drie minuten voor de grensovergang nog een hostel geboekt (haha lekker op tijd) en daar werd ik afgezet. Het Gateway Hostel was netjes en schoon, maar wel erg ongezellig en er was bijna niemand. Ik voelde me er niet op mijn gemak. ‘s Avonds heb ik met Nadine en Kris bij Terasse gegeten; een restaurantje onderaan de heuvel bij de tempel.

3C01F89B-BEA4-4124-B358-35B6A990DE14

De eigenaar was Frans en we konden friet en sla bestellen! Samen met een biertje (dat hier Beerlao heet) proostten we op de goede afloop bij de grens. Er was ook een superleuke kat die vis kwam bedelen, die had ik het liefste had meegenomen naar Nederland. Na het eten ben ik langs Little Hostel gelopen, vlakbij het restaurantje. Dit hostel had hoge reviews en ik kon voor de volgende nacht een bedje reserveren.

09F050F6-EA3C-443A-BC64-1EF267BB1A66

Klein hostel

De volgende dag zag ik bij het opstaan een bedwants door de kamer lopen! Ik was binnen een kwartier ingepakt, heb uitgecheckt en vijf minuten later checkte ik weer in bij Little Hostel (dit schattige en ietwat spartaanse hostel heeft maar acht bedjes). Ik maakte kennis met de Vlaamse Mattheo (20) en Britse Jody (31), die daar als vrijwilligers de boel runnen. De rest van de dag heb ik lekker op de bank gehangen, met Instagram en bloggen. Rond kwart over vijf ben ik naar de tempel op de berg gegaan, waar ik heb genoten van de zonsondergang en het rivierlandschap (dit stadje ligt aan de Mekong River). De tempel was rijkelijk versierd met kleurige vlaggetjes, klokken en mozaiekspiegeltjes; prachtig was het.

Ondertussen kwamen er allerlei monnikken in oranje gewaden langs. Ze waren 10-25 jaar en kennelijk was ik als vrouw in mijn eentje een bijzondere verschijning. Ze giechelden als meisjes van 13 toen ze mij zagen. Twee jongens durfden een gesprekje in gebrekkig Engels aan te knopen. Ze wilden vooral weten waar ik vandaan kwam en wat voor werk ik had. Erg leuk en ook geinig.

Bij thuiskomst in het hostel checkte de Nederlandse Yoerik (32) uit Lichtenvoorde in, met wie ik ‘s avonds weer bij Terasse heb gegeten. Ik heb daarna als een malle mijn tas herpakt, want de dag erop begon de Gibbon Tree Experience. En daarover later meer, al kan ik vast zeggen dat behoorlijk buiten mijn comfortzone ben gegaan...!

KVVO: ik ben de grens overgestoken bij Laos en aangekomen in Huay Xai. Het was even spannend, maar alles is gelukt en de Gibbon Tree Experience ligt in het verschiet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sandra:
    18 december 2019
    Anne!! Wat een heerlijk verhaal weer! Enjoy the Gibbon Tree Experience :)
  2. Caroline:
    18 december 2019
    druk bezig en je ontmoet leuke mensen. ik zie dat je het naar je zin hebt. veel plezier verder
  3. Baussie:
    18 december 2019
    Tell me about ‘de knappe Fransman’!!?!
    (En zijn moeder 😂)
  4. Loekie Jahn-Enklaar:
    18 december 2019
    weer een prachtig verhaal Anne!! Thanks ;-)
  5. Jos:
    19 december 2019
    Jeetje Meis! Wat weer een prachtig verslag van deze schitterende reis! Elke keer als ik me zorgen begin te maken dat een nieuw verslag wel erg lang duurt ben je daar weer met een leuk verslag 😅. Veel plezier nog, ik kijk uit naar je volgende verslag 😘
  6. Gré Scholtens:
    19 december 2019
    Wat maak je veel mee!! Bedankt voor je verhaal.
  7. Roelinde Boot:
    19 december 2019
    Lieve schat, ik geniet van je verhalen.